torsdag 26 mars 2015

Akinator - virtuell magisk lampa

Här får man träffa anden i lampan. En virtuell magisk lampa och en ande som kan läsa dina tankar! Det går att spela Akinator på många olika språk. Perfekt för språkundervisningen! Se om anden kan gissa vem du tänker på. Han är riktigt skicklig. Han brukar nästan alltid gissa rätt. Jag har spelat det i samband med att jag jobbar med personbeskrivning i ffa franska. Jag brukar också köra Devinez la personne. En gissningslek där jag och eleverna turas om att beskriva kända personer eller karaktärer genom att ge 5 stegvisa ledtrådar.
Akinator finns både på webben och som app. Spelet tar fram personen eller figuren som du tänker på i form av en namngiven bild, efter att du har svarat på ett antal frågor. Det är viktigt att du svarar rätt på frågorna, eftersom att det annars kan bli fel ledtråd till anden. Svarsalternativen du kan välja mellan är ”ja”, ”nej”, ”vet ej”, ”förmodligen” och ”troligen inte.” Det som är så otroligt fascinerande med denna app är att den verkligen kan hitta nästan vilken person som helst. Jag tänkte på Pippi Långstrump och Mary Poppins som den kom på. En av mina elever tänkte på en polsk seriefigur som den också fixade. Det är väldigt sällan det är någon person som du tänker på som den inte hittar. Riktigt spooky! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar