I detta arbetsområde får eleven möjlighet att lära sig ord och
uttryck genom att vara med om att bygga upp en teater från början. Genom att
jobba med en redan känd saga har de redan förförståelse och kan lättare sätta
sig in i arbetet. Vi jobbar in repliker, förbereder föreställning med planering
av scenografi. Vi avslutar med att visa upp vår teater för Franska år 6.
Här hittar du filmen från teatern:
Teater Snövit 2016 (film)
Här hittar du filmen från teatern:
Teater Snövit 2016 (film)
Förmågor som vi jobbar med att utveckla:
- Förstå och tolka
innehållet i talat språk och olika slags texter
- Formulera dig i tal
Centralt innehåll Arbetsuppgifter och arbetssätt
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Berättelser och annan fiktion även i talad eller
dramatiserad form.
Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel
artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika
situationer.
|
Vi ser filmatisering och läser berättelsen om Snövit
Vi skapar dialoger och repliker till rollerna i vår
teater. Vi tränar uttal och lär oss nya ord.
|
Teater är roligt. Det tar endel tid i anspråk men eleverna växer mycket med det! Eleverna tyckte att de lärt sig följande av projektet när vi gjorde en utvärdering:
Vad tycker du att du har lärt dig? Ge gärna exempel.
- Ord & att samarbeta
- Att uttala vissa ord bättre.
- Massor
- Jag har lärt mig att uttala ord och meningar bättre, sedan har jag också fått en bättre ordförståelse.
- Ord & att samarbeta
- Vissa ord och meningar
- Jag har lärt mig lite mer fraser och förståelse.
- Ord & att samarbeta
- Jag har lärt mig att uttala ord bättre på franska, och lärt mig fler ord,
- Sago-ord och meningar
- Jag har lärt mig många olika meningar och övat uttal
- Jag har lärt mig en del nya ord.
- Jag kanske inte har lärt mig så mycket nytt men jag har övat på gamla saker
- Man kanske inte har lärt sig något nytt så. Men man kommer ihåg mer än innan.
- Bättre på att prata och uttala
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar