Mystery Skype är en utmaning som din klass deltar i genom att Skypa med en annan klass någon annanstans i världen. Elevernas mål är att gissa den andra skolans läge (land, stat, stad, skolans namn) innan de gissar din. Detta gör man enklast genom att ställa ja och nej-frågor. Man kan förstås också få kontakt med en klass som man vet var de finns och bara ställa frågor eller presentera för varandra, men det brukar kallas Skype in the Classroom. Som helt ny på detta kan det bara bra att bara hitta en klass och ställa exempelvis "20 questions" till varandra.
Hur hittar man en klass att köra Mystery Skype med?
Skype in the Classroom har arbetat hårt för att underlätta denna process för lärare. De har skapat en sida där du kan hitta andra lärare runt om i världen som är intresserade av Mystery Skype: https://education.skype.com/mysteryskype
Det finns också Facebook grupper att gå med i.
Det finns också Facebook grupper att gå med i.
Goda anledningar att göra detta i språkklassrummet:
• Skapar global gemenskap mellan elever i olika delar av världen
• Kritiskt tänkande
• Geografiska färdigheter
• Träning i att tala och lyssna på målspråket
• Använda webbresurser för att hitta information
• Samarbetsträning
• Kommunikationsövningar
• Maximalt engagemang av elever under en hel lektion!!!
Hur kommer jag igång?
1. Innan klassens första Mystery Skype, behöver man som lärare träna sina eleverna hur man ställer frågor. Vi gjorde detta genom att spela ett "mysteriespel" där en situation presenterades och eleverna var tvungna att ställa Ja- eller Nej-frågor för att försöka lösa mysteriet. Här hittar man fler idéer:
http://www.teach-this.com/esl-games/yes-no-question-games
2. Det är bra att skapa ett gemensamt Google Dokument innan sitt första Mystery Skype som har alla länkar eleverna kommer att behöva (Google Earth etc). Här kan man också skriva frågor man förberett för Skype sessionen.
3. När eleverna att vet hur de kan ställa frågor och vet var de hittar de resurser de behöver kan man ge dem de roller som de kommer att använda under sin första Mystery Skype.
Roller att fördela bland eleverna:
Välkomnare (2 elever) - hälsar den andra klassen välkommen genom att berätta om klassen och går igenom reglerna för Skype-sessionen. Man kan också fixa skyltar med "our turn"/"your turn" för att förtydliga turordingen under sessionen.När deras jobb är gjort de ingår de i tankesmedjan. Vid slutet av samtalet är de också välkomnarna som tackar för samtalet.
Frågeställare (4 elever) - elever som ställer ja eller nej-frågor framför kameran.
Svarare- (4 elever) svarar på ja eller nej på frågorna från den andra klassen framför kameran.
Tankesmedjan- (4 elever eller fler) - Skriver frågor till den andra klassen tar hjälp av Google Mapparna och dem som svarar på frågor. Kan börja förberedas redan innan Skype sessionen men tänkbara frågor man kan behöva ställa.
Google Mappare - (4 elever) - Använder Google Maps för att försöka hjälpa till med frågor eller hitta svaret. Eventuellt kan man behöva riktiga kartböcker också. Sitter i anslutning till tankesmedjan.
Handledare - 1-2 elever som övervakar hela verksamheten och tar anteckningar på vad som fungerar och inte fungerar. De leder debriefingen som vi har efter Skype-samtalet där vi diskuterar vad vi kan vara stolta över och vad behöver förbättra till en annan gång.
Repetera!
Ett par dagar innan själva Mystery Skypen, tillkännager läraren alla roller och man testar rollerna tillsammans.
Alla tar med sina datorer, ev kartböcker, annat material som de kan behöva och jag placerade dem i klassrummet enligt bilden nedan.
När vi övade valde jag en plats som jag låtsades att jag kom ifrån och jag spelade rollen av det andra klassrummet när de ställde frågor. Genrep!
Vi går igenom våra steg-för-steg, övar och eleverna får återkoppling för att kunna göra förbättringar. Sedan är det ju ett visst mått av överraskningsmoment att skypa med en annan klass live så allt går ju inte att förutse och planera i detalj.
Sedan är klassen redo för sin första Mystery Skype! Eleverna intar sina positioner. Vi går igenom varje steg strax innan "sändning" och sedan kör vi!
Tips:
- Eleverna som välkomnar får inte säga namnet på skolan eller staden där man finns.
- När Skype öppnas, är namnet på den som ringer väl synligt. Det kan vara bra att dra fönstret lite till vänster så att namnet är dolt om man vill hålla det helt hemligt.
- Börja mycket allmänt (t.ex. Finns ni i Europa? Är ni i norra Europa?)
Den första klassen som vi skypade med var en klass i Ionia i Michigan. Tidsskillnaden gör det lite svårt att hitta en gemensam tid. Where there's a will - there's a way! Eleverna tyckte att det var jätteroligt och energin var på topp. Eleverna vill att vi gör det fler gånger! Nästa gång ska vi försöka leta reda på en klass i Europa att skypa med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar