onsdag 23 september 2015

Våga använda film

Film i skolan

Film och rörlig bild har idag en naturlig roll i skolan som ett pedagogiskt verktyg. Filmen är en bra utgångspunkt för undervisning då den har ett språk som man lär sig att tolka, analysera och förstå. Den kan användas som gemensam upplevelse, som inspiration till ett nytt ämnesområde, som fakta eller som diskussionsunderlag. Filmerna som vi jobbar med i skolan är utvalda för att vi ska kunna bygga fördjupade samtal kring dem, och koppla reflektion och kritiskt tänkande till dem i undervisningen. Filmen gör också att man föra djupa samtal om laddade värdegrundsfrågor utan att man för den skull behöva vara privat om man inte skulle vilja det. Svåra ämnen kan lättare diskuteras med mindre rädsla och krav, då eleverna pratar utifrån rollfigurer, inte egna erfarenheter.

Dagens unga är både konsumenter och producenter av rörlig bild, tack vare sociala medier och lättillgänglig videoteknik. Film och rörliga bilder är en del av vår vardag, och unga måste få möjlighet att bearbeta intrycken och få verktyg till att förstå sin omvärld. Populärkultur behöver därför också tas på allvar i skolan. Filmer presenterar moraliska dilemman utan att ge enkla svar, de är ofta genreöverskridande, självreflekterande och laddade med referenser från populärkultur, kultur och samhälle.

”Filmpedagogik öppnar för mycket lustfyllda och effektiva undervisningsmetoder som många inte känner till. Få verktyg är så tacksamma att använda i klassrummet som filmmediet och många lärare vittnar om hur också de mest svårmotiverade eleverna ofta når häpnadsväckande resultat, säger Malena Janson, redaktör för boken, som också är forskare, skribent och samordnare för Barn & Unga på Svenska Filminstitutet.”

Att använda film i skolan på olika sätt motiveras även av läroplan Lgr 11, som man kan se i följande utdrag:

2.2 Kunskaper
Mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
– kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud,
– kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikationsskapande och lärande

2.6 Skolan och omvärlden
Mål
Skolans mål är att varje elev
– har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv
Riktlinjer
Alla som arbetar i skolan ska
– verka för att utveckla kontakter med kultur- och arbetsliv, föreningsliv samt andra verksamheter utanför skolan som kan berika den som en lärande miljö.

Det centrala innehållet i kursplanen i engelska får vi också med:
Lyssna och läsa — reception
·        Talad engelska och texter från olika medier.
·        Talad engelska med viss regional och social färgning.
·        Skönlitteratur och annan fiktion även i talad, dramatiserad och filmatiserad form.

Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • förstå och tolka innehållet i talad engelska och i olika slags texter (red. film räknas som text i det breddade textbegreppet),
  • använda språkliga strategier för att förstå,
  • reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar