måndag 14 mars 2016

If I were...

Seize the day! Fånga det perfekta läget att gå igenom konjunktiv i engelska.



Was och were

Was/were är imperfekt (dåtid) av to be - att vara, alltså "var". 
Det är ett oregelbundet verb och är speciellt på det sätt att det även böjs efter person i imperfekt. Så här böjs det: 

I was
You were
He/she/it was
We were
You were
They were

Svenskans vore brukar också översättas med were
Det heter då were även i första och tredje person singular (I were, he were - Jag vore, han vore). Vore använder man i sammanhang då man vill uttrycka villkor. "Om det vore si och så, så skulle något annat gälla." Det betyder alltså att det inte är så, åtminstone inte ännu. 

If I were you - English Grammar Rules

If I were a carpenter I would help you build your house - Om jag vore snickare skulle jag hjälpa dig med att bygga ditt hus.
Personen är inte snickare men om han/hon hade varit det, hade han/hon hjälp till. Till exempel. 
På svenska skulle vi kunna sagt: "Om jag hade varit snickare..." eller lite slarvigt: "Om jag var snickare..." If I were sorry, I'd give you all the glory...



Tack för textdok till Charlotte Marie på FB forument Engelska i åk 6-9.
Lucktext av sång:
https://drive.google.com/file/d/0B-EeBoB3FuUXZTBKdThJcmUwYjg/view?usp=sharing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar