tisdag 31 mars 2015

Dator eller/och surfplatta?

Varför har vi datorer och surfplattor i undervisningen?

Målet är: 
"att eleven kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande." (Lgr 11)
  • att öka elevernas måluppfyllelse
  • att IT ska vara tillgängligt för alla och ett naturligt redskap i lärandet 
  • att öka lusten att lära 
  • att utveckla arbetsformer, metoder och innehåll
  • att öka samverkan, kommunikation och engagemang mellan elever, lärare och vårdnadshavare
Vad innebär en egen dator/iPad?
Genom att använda oss av de tekniska hjälpmedel som finns tillgängliga idag kan vi lättare hjälpa elever som behöver extra stöd i undervisningen. Vi kan exempelvis använda oss av uppläsningsprogram och rättstavningsprogram på olika språk.

Självklart finns det fler användningsområden än att bara hjälpa de elever som har behov av extra stöd. Eleverna använder utrustningen för att skapa egen musik, egna filmer och presentationer och för att på ett enkelt sätt dela dokument med både klasskamrater och lärare och för att kunna få återkoppling mycket snabbare än tidigare.

Genom att låta eleverna använda sig av IKT i undervisningen förbereder vi våra elever för de krav som ställs i ett modernt samhälle. Detta sker genom att eleverna får öva sig på att använda utrustning som är ett krav att kunna hantera i dagens arbetsliv, för att kunna filtrera information och att tillgodogöra sig den genom källkritiska glasögon.

Men vad är bäst i pedagogisk syfte, om man måste välja - dator eller iPad?
När skolor väljer verktyg är det mycket de behöver tänka på. Aspekter som behöver tas hänsyn till är först och främst hur långt vi lärare har kommit i vår IKT-utveckling och på vilket sätt vi undervisar. Det måste vara pedagogiken som väljer verktyget och inte tvärtom! Ur pedagogisk synvinkel bör vi därför se datorer och surfplattor som komplementära enheter, inte konkurrerande, och därför i mån av ekonomiska möjligheter se till att lärare och elever har tillgång till båda enheterna.

Många lärare som använder iPad vittnar framför allt om att dokumentationen av elevernas lärande blivit mer varierad. iPaden inbjuder till en mer producerande än konsumerande förhållningssätt. Även praktiska saker som att plattorna startar direkt, den lättare vikten och längre batteritid uppskattas av användarna. I en del fall överträffar iPaden datorn inte minst på grund av att den är liten, lätt och smidig. Det finns gott om lättanvända och passande appar där man kombinera surfmöjligheter, multimedial kommunikation och dokumentation på ett mycket bättre sätt än på en vanlig dator. Jag förstår också att en iPad är outstanding när det kommer till att skapa egen musik eller andra kreativa presentationer. 

Jag tror säkert att iPaden kan ersätta datorn i många sammanhang, men utvärderingar pekar på att den inte når hela vägen fram när det gäller ordbehandling med äldre elever. Det gäller också i de fall där man använder ett externt tangentbord. Högre årskurser innebär ofta större textproduktion och mer bearbetning av texter (särskilt om man arbetar språkutvecklande - språklyftet) och då är iPad inte alls lika bra. I datorn kan olika program att köras samtidigt (ordbehandling, talsyntes, rättstavning, ordprediktion etc). Detta är lite krångligare i en iPad, då krävs det en app för att alla dessa funktioner ska fungera samtidigt. Annars måste man hoppa mellan programmen. Den tekniska och pedagogiska utformningen av applikationerna är ganska ojämn vilket innebär att det är ett stort spann i hur bra olika appar fungerar i en elevgrupp. Det är i princip möjligt att hitta en app för ett relevant tema som fungerar för en enskild elev men det är mycket svårt att hitta en app som fungerar för alla. 

Smarta telefoner har egentligen samma multimediala funktionalitet som surfplattorna, och idag har de flesta lärarna och eleverna egna sådana. Vissa menar därför att man skulle kunna  använda dem i skolornas nät och att eleverna skulle kunna uppmuntras att dra nytta av sina telefoner i undervisningen. På så vis skulle eleven få tillgång till både skärm och dator i skolarbetet. Väsentliga funktioner hos iPaden är dess förmåga att ta foto, filma och spela in/upp ljud. Dessa funktioner kan användas i en rad pedagogiska sammanhang. Det är värt att notera att smartphones har samma funktionalitet som en iPad. 

Det krävs också att läraren kan använda tekniken på utvecklande och stimulerande sätt i sin undervisning för att det hela ska fungera. Många kommuner befinner sig i början av en enorm didaktisk och pedagogisk utveckling. Kompetensutvecklingen bör vara kontextbunden för att bli riktigt bra, dvs. inriktad på de elevåldrar och ämnen som läraren arbetar med. 

Många pratar om att införa programmering i skolan. Ska man jobba med kod kommer förstås en dator att bli nödvändig. 
http://studio.code.org/s/20-hour

http://www.vk.se/1412878/skolan-missar-framtidens-kunskaper

Chromebook?
Många skolor väljer idag att arbeta med Google Chromebook. Förutom att inköpet av datorerna är billigare får man bättre kontroll över vad användarna gör med dem. Det går alltså inte att använda datorerna för att ladda ner filmer, musik och programvaror, som fyller lagringsutrymmet och ställer till med problem som eventuellt kan infektera systemet med skadlig kod. 

En PC-laptop begränsas av hög vikt, kort batteritid och långa inloggningstider. Chromebooks är direkt anpassade för skolmiljö. Kostnadsmässigt ligger Chromebooks även uppskattningsvis 40% lägre än en standard PC.
Kanske ett prisvärt alternativ för alla de skolor som har GAFE och jobbar med Google Classroom? Vågar man chansa att det går att klara sig utan att kunna använda specifika program? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar