tisdag 4 februari 2014

Tagxedo - ordmoln i färg och form



Jag ska villigt erkänna att det är viktigt för mig med fräsig formgivning i webbsammanhang. Därför hittar jag ofta bra ursäkter för att använda digitala verktyg som Wordle eller Taxgedos fantasifulla ordmoln i min undervisning. 

Wordle är ett mycket användarvänligt verktyg att skapa enkla ordmoln med. Skriv orden/texten du vill ha med och sedan väljer du skapa. Man kan välja lite olika formationer. Vill du läsa mer om hur man använder Wordle kan du läsa mitt gamla inlägg:
http://spraklust.blogspot.se/2013/02/skapa-ordmoln-i-wordle.html


Med Tagxedo kan man skapa många olika former i mängder av färgteman. Finns inte formen man vill ha kan man ta en egen bild och ladda upp som modell för ett moln. 

Jag laddade upp denna clipart siluett:

Sedan kopierade jag in texten från Yellow Submarine - och ordmolnet blev som ovan, i början av inlägget.

Man kan behöva installera ett litet program (en gratis plug-in) från Microsoft som heter Silverlight  för att kunna klistra in text. Annars går det bra med bara Ctrl + v.
Du hittar Silverlight för nedladdning här:
http://www.microsoft.com/silverlight/

När man är klar med sitt moln kan man exportera dem som jpg-fil eller skriva ut dem direkt i programmet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar