tisdag 24 september 2013

Tema: Halloween

Jag tycker om att jobba efter kalenderåret och fånga det som händer i målspråksländerna för tillfället. Jag ska snart kicka igång ett Horror Theme med mina 9:or i engelska. Vi har skrivit mycket perioden innan så fokus på detta arbetsområde kommer framför allt att ligga på förståelsen och att utöka ordförrådet med ord och fraser. 

Jag kommer att visa några filmer om historian bakom Halloween och hur det firas idag i USA,
History of Halloween
Halloween today

UR har en serie med små trevliga spökberättelser på 13 min.
Ghost Stories

Denna berättelse ska lyssnas på enskilt med hörlurar på. Det är en fantastisk ljudillusion där det faktiskt känns som att det är du som själv sitter hos frisören.
The Virtual Barber Shop

This is Halloween med Marilyn Manson är en bra liten videosaga med en "fyller-i" övning.
This is Halloween

När vi jobbar med ord och uttryck kommer vi att titta på dessa sidor och skapa en klassens ordbank:
Halloween Vocabulary
Idioms of Fear (BBC)

Kanske jag törs inleda temat med denna kortfilm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar